Vejledninger

Her kan du finde vejledning om, hvordan du søger tilskud til befordring vedrørende: 1. Syge/invalide elever, 2. Svært handikappede elever 3. Generel befordring 4. Elever der deltager i introduktionskurser og brobygningsforløb

 

1. Sådan søges tilskud til befordring af syge/ invalide elever

Ansøgningen findes her på siden under Blanketter.

Ansøgningen skal indeholde:

  • Befordringsperiode under en måned
    En skole-/forældreansøgning, som skal indsendes hurtigst muligt og senest, når der iværksættes befordring af eleven.

    Hvis befordringsperioden mod forventning varer mere end 1 måned, indsendes læge-/sygehuserklæring og samtykkeerklæring.
  • Befordringsperiode over en måned
    En skole-/forældreansøgning, en erklæring fra syge­hus/læge om, at be­fordring er nød­vendig samt angivelse af befordrin­gens va­righed og art. Sammen med lægeerklæringen indsendes samtykke-erklæring vedrørende behandling og videregivelse af helbredsmæssige oplysninger. Samtykke-erklæringen findes her på siden under Blanketter.

Forde­lingssekre­tariatet dækker ud­giften til sygehus- eller lægeerklæring.

Lægeerklæringens udformning:

Det er vigtigt, at det af sygehus-/ lægeerklæring tydeligt fremgår:

  • i hvor lang tid der er behov for transport (ca.tid)

og

  • hvordan eleven transporteres (skal transporten foregå med taxa, forældrebefordring, eller kan det foregå med en offentlig bus?).

I bedes tjekke, at sygehus-/ lægeerklæring opfylder disse krav, før I sender den til Fordelings-sekretariatet.

Vi kan ikke godkende udskrift af skadejournal eller lignende. Hvis der er udgifter til sygehus-/ lægeerklæring, skal skolen/ forældrene lægge pengene ud. Når befordringsperioden er afsluttet, og den samlede dokumentation for transportudgifterne er modtaget og godkendt i Fordelings-sekretariatet, dækkes udgiften for sygehus-/ lægeerklæring og udbetales sammen med de dokumenterede udgifter.

 

2. Sådan søges tilskud til befordring af svært handikappede elever

Ansøgningsmateriale
Ansøgningen skal for hver ny elev, der søges tilskud til, indeholde en ansøgning og en selvstændig erklæring fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) om diagnosebefordringens nødvendighed samt angivelse af befordringens varighed og art. I de tilfælde, hvor der ikke udfærdiges en PPR-erklæring, indsendes en lægeerklæring.

For elever, som tidligere er godkendt til befordring af Fordelingssekretariatet, skal PPR-erklæring fornys hvert 3. år. 

Sammen med ansøgningen og PPR-erklæringen (eller lægeerklæring) indsendes en af forældrene underskrevet samtykke-erklæring vedrørende behandling og videregivelse af helbredsmæssige oplysninger.

Skolen har ansvaret for, at ovennævnte dokumentation indhentes, og at dokumentationen indeholder alle de oplysninger, der er nødvendige for, at Fordelingssekretariatet kan træffe afgørelse i sagen.

Der kan gives tilskud op til 25 km. til skole og op til 25 km. fra skole, pr. skoledag. Der ydes ikke befordringstilskud ud over disse maksimale afstandsgrænser.

Ansøgning, samtykkeerklæring og taxa-tilbud skal fornys mindst én gang årligt.

Ansøgningsfrist
Der kan løbende søges tilskud til befordring, hvis behovet skulle opstå i løbet af et skoleår. 
Ansøgning om befordringstilskud til svært handikappede elever i det kommende skoleår er 1. maj.

Definition på svært handikappede elever
Svært handikappede elever er elever med vedvarende diagnostiske lidelser, der medfører svær fysisk, psykisk, kognitiv, intellektuel og/ eller sensorisk funktionsnedsættelse.

Indhentning af mindst 2 tilbud
Ved befordring med taxa skal skolen indhente 2 skriftlige tilbud. Begge tilbud skal vedlægges ansøgningen. Kan der ikke indhentes tilbud, skal skolen redegøre herfor. Der gives tilskud til det billigste befordringstilbud.

Indsend fortrolige oplysninger med "sikker mail"
Ansøgning med bilag som beskrevet ovenfor, skal indsendes til Fordelingssekretariatet enten med almindelig post eller som "sikker mail", da materialet indeholder personfølsomme og fortrolige oplysninger. Hvis I ønsker, at maile ansøgning med bilag, skal materialet sendes via Eunomia som sikker mail, se www.fordelingssekretariatet.dk/sikker-mail

Tilskudstilsagn og -udbetaling samt slutafregning
Ifald eleven er berettiget til befordringstilskud, vil skolen modtage et tilskudstilsagn fra Fordelingssekretariatet. Et tilskudstilsagn gælder maximalt for det skoleår, som ansøgningen vedrører. Tilskuddet udbetales som månedligt forudbetalte rater. Ved befordringsperiodens afslutning opgøres de faktiske udgifter, hvorefter det endelige tilskud beregnes, og der foretages eventuel regulering.

Ændring i befordringsbehov, indmeldelser og udmeldelser
Såfremt der opstår ændringer i en elevs situation, således at befordringsbehovet ændres, efter at der er givet et tilskudstilsagn, eller en tilskudsmodtagende elev udmeldes af skolen, er skolen forpligtet til hurtigst muligt at give Fordelingssekretariatet meddelelse herom. Fordelingssekretariatet er berettiget til at foretage regulering i det tildelte tilskud. Der kan løbende søges om tilskud til ny-indmeldte elever.

Særligt om PPR-erklæringer, lægeerklæringer, skole-udtalelser m.v.
Ifølge friskolelovens § 3, stk. 4 skal skolekommunen yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning. Elever på frie grundskoler skal behandles på lige vilkår og i samme omfang som kommunens øvrige elever f.s.v.a. undersøgelser, vurderinger, erklæringer m.v. Udgifter til eventuel supplerende lægeerklæringer betales af Fordelingssekretariatet.

Andre psykologer/ læger udenfor PPR kan forestå en udredning af en elev, men den stedlige PPR skal under alle omstændigheder skriftligt attestere udredningen/ befordringsbehovet.

Det er kun nødvendigt at indhente særlige læge- og eller sygehuserklæringer, hvis disse er en forudsætning for, at PPR kan tage stilling i sagen og kan udfærdige en erklæring.

Det er ikke tilstrækkelig tilskudsdokumentation, at PPR underskriver en erklæring/ vurdering fra skolen om elevens behov. Der skal foreligge en selvstændig erklæring fra PPR, hvoraf elevens befordringsbehov tydeligt fremgår.

Det er ikke noget krav, at skolen udfærdiger en skole-udtalelse, men ifald en udtalelse kan øge belysningen af elevens behov, kan en udtalelse vedlægges ansøgningen. PPR-erklæringen vil dog altid have forrang.

Det er skolens ansvar, at al dokumentation foreligger inden ansøgningsfristens udløb. Skolen anbefales så tidligt som muligt at orientere PPR om, hvilke elever, som ønskes udredt. Hvis PPR alligevel ikke kan nå at behandle sagen inden fristens udløb, skal PPR skriftligt overfor skolen gøre opmærksom på dette. Der ansøges herefter som normalt. Med ansøgningen skal vedlægges PPRs brev til skolen, og PPR-erklæringen skal eftersendes til Fordelingssekretariatet, så snart den foreligger.

 

3. Sådan søges tilskud til generel befordring i skoleåret 2018/19

Skoler der ønsker at søge tilskud til generel befordring, skal via Eunomia indsende elevdata, i en fil, i CSV-format. Disse data skal skolen hente fra Undervisningsministeriets indberetningsportal (5/9 indberetningen) "257 - Udtræk elever".

Se her hvordan du sender elevdata via Eunomia til Fordelingssekretariatet.

Ansøgningen omfatter de pr. 5. september 2018 på skolen indmeldte og tilskudsbe­rettigede ele­ver. Det er vigtigt, at eleverne er godkendt af bopælskommunen, før filen indsendes til Fordelingssekretariatet.

"257 - Udtræk elever" dannes på grundlag af den godkendte indberetning pr. 5/9 2018 til Undervisningsministeriet.

Det generelle befordringstilskud fordeles forholdsmæssigt til skolerne i for­hold til det af For­delingssekretariatet beregnede antal befor­dringsberettigede ki­lometre for indmeldte, tilskuds- og befordringsberettigede elever på hver skole pr. 5/9.

Puljen til nedbringelse af befordringsudgifter til befordring mellem skole og hjem er 9.100.000 kr. til fordeling i 2018/19. 

Beregning af afstand
Fordelingssekretariatet foretager afstandsmåling af elevernes adresser mellem skole og hjem.

Elever med afstand over 5 km. vil indgå i beregningen. En elev kan kun være befordringsberettiget op til 15,0 km.

Herunder et eksempel på, hvordan elevernes km. indgår i skolens samlede elevkm.-tal:

Elevens faktiske afstand skole-hjem

Bundgrænse 5 km.
Topgrænse 15 km.

Km.-tal der indgår i det samlede elevkm.-tal

5 km.

5 km. er lig med bundgrænse

0 km.

9,5 km.

5 km. medtælles ikke (bundgrænse)

4,5 km.

15 km.

15 km. (topgrænse) der fragår 5 km. (bundgrænse)

10 km.

25 km.

25 km. justeres ned til 15 km. (topgrænse) og der fragår 5 km. (bundgrænse)

10 km.

 

Ansøgningsfrist 31. oktober 2018

Hvis skolen ønsker at søge tilskud til generel befordring, skal skolen senest 31. oktober indsende filen "257 - Udtræk elever" via Eunomia til Fordelingssekretariatet. 

 

4. Sådan søges tilskud til befordring i forbindelse med introduktionskurser og brobygningsforløb i skoleåret 2018/19

Puljen til befordring til introduktionskurser og brobygningsforløb er 500.000 kr. plus tilbagebetalte tilskud for skoleåret 2017/18 til fordeling i 2018/19.  
                                                                  

Skoler med elever i 8., 9. og 10 kl. kan søge tilskud til befordring
Det materiale, der skal danne grundlag for beregning af tilskuddet består af et ansøgningsskema, som udfyldes og underskrives af skoleleder.

Ansøgningsskema er vedhæftet og findes på www.fordelingssekretariatet.dk under "Blanketter" og "Befordring".


Skolens tilskud beregnes ud fra skolens elevtal i 8., 9. og 10. kl.
Tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter i forbindelse med introduktionskurser og brobygningsforløb fordeles forholdsmæssigt til skolerne i for­hold til de pr. 5. september 2018, tilskudsberettigede elever i 8., 9. og 10. klasse på hver skole, der ansøger om tilskud. Dog således at det samlede antal elever i 8. og 9. klasse vægtes med en faktor 1, mens det samlede antal elever i 10. klasse vægtes med en faktor 5.

Ansøgningsfrist
Ansøgningsskemaet skal være Fordelingssekretariatet i hænde, senest den 31. oktober 2018.


Hvad kan tilskuddet bruges til?
Tilskuddet kan anvendes til befordring af elever i 8. til 10. klasse i forbindelse med introduktionskurser og brobygningsforløb på erhvervsuddannelser, erhvervsgymnasier, almene gymnasier, højere handelsskoler og højere forberedelseskurser samt elevernes deltagelse i ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv på arbejdspladser udenfor skolen.

 

Om os

Fordelingssekretariatet har til formål at fordele tilskud til friskoler og private grundskoler i henhold til Lov om friskoler og private grundskoler.

Kontakt os

 5856 5100

 fskr@fskr.dk

 Japanvej 36
     4200 Slagelse

 5853 2588

      

> Send SIKKER mail

> Find medarbejder

Tilmelding til abonnement på ServiceNyt og Frist-sms

Du kan tilmelde dig abonnement på vores månedlige nyhedsbrev ServiceNyt ved at sende os en email til fskr@fskr.dk

Du kan tilmelde dig Frist-sms ved at sende os en email til fskr@fskr.dk og oplyse os dit mobilnummer