- Home
- Administration
- Organisation og ledelse
Læs mere nedenfor om Fordelingssekretariatets organisation og ledelse.
Organisation
Fordelingssekretariatet er organiseret i 7 virksomhedsområder (VO):
- VO 1: Generel ledelse, fælles administration og hjælpefunktioner
- VO 2: Befordring
- VO 3: Friplads- og Opholdsstøtte
- VO 4: Vikar
- VO 5: Andre tilskud
- VO 6: Andre opgaver af privat karakter
- VO 7: Andre opgaver af offentlig karakter
Generel ledelse, fællesadministration og hjælpefunktioner omfatter sekretariatets fælles og tværgående indtægter og udgifter, der ikke på en meningsfuld måde kan henføres til sekretariatets udadvendte produktion/hovedformål (virksomhedsområder) eller hvor en meningsfuld henføring hertil vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende.
Befordring vedrører tilskud efter Friskolelovens § 17, stk. 2 hvorefter staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af syge og invaliderede elever samt Friskolelovens § 17, stk. 3 hvorefter staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter i forbindelse med brobygning. Tilskuddet til generel befordring er en særskilt pulje på finansloven
Friplads og Opholdsstøtte vedrører tilskud efter Friskolelovens § 17 om tilskud til nedbringelse af skolepenge, til nedbringelse af forældrebetaling for skolefritidsordninger og til nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling.
Vikar vedrører tilskud efter Friskolelovens § 11 om vikarudgifter, sygeundervisning, lærernes kursusdeltagelse, herunder efteruddannelse, og særlige lærerlønudgifter.
Andre tilskud vedrører Kompetencefonden og certificeringstilskud.
Opgaver af offentlig karakter vedrører opgaver af administrativ karakter, der af Undervisningsministeriet i.h.t. Friskolelovens § 11, stk. 3 - eller af andre offentlige myndigheder - er henlagt til eller pålagt Fordelingssekretariatet.
Opgaver af ikke-offentlig karakter vedrører opgaver af administrativ karakter, der af private organisationer er henlagt til Fordelingssekretariatet.
Ledelse
Bestyrelsen er overfor Undervisningsministeriet økonomisk og juridisk ansvarlig for driften af Fordelingssekretariatet. Bestyrelsen fastsætter de overordnede principper for sekretariatets virksomhed.
Til at forestå den daglige drift har bestyrelsen ansat en sekretariatschef og en souschef, der varetager deres funktioner efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen. Fordelingssekretariatet tegnes af bestyrelsesformanden og sekretariatschefen i forening.
Sekretariatschefens ansvar og opgave er at varetage ledelsen af Fordelingssekretariatet og at planlægge, producere, levere og udvikle serviceydelser indenfor de virksomhedsområder, som sekretariatet til enhver tid omfatter.
Sekretariatschefen skal herudover varetage sekretariatets relationer til myndigheder, skoleorganisationer og andre eksterne interessenter.
Det er sekretariatschefens ansvar:
- At levere en effektiv og kompetent bestyrelsesbetjening
- At sikre at de af bestyrelsen opstillede mål, rammer, strategier, styringssystemer, planer og politikker implementeres og efterleves i sekretariatet
- At sikre at sekretariatet i forhold til alle sekretariatets brugere og interessenter leverer en korrekt, engageret, service- og samarbejdsorienteret indsats
- At sikre at sekretariatet besidder og udvikler en effektiv, produktiv og fleksibel fysisk, organisatorisk, økonomisk, administrativ og teknisk infrastruktur
- At sikre at sekretariatet besidder og udvikler kompetente leder- og medarbejderressourcer
- At sikre at der i sekretariatet er et højt kommunikationsniveau og en høj grad af vidensdeling
- At sikre at sekretariatet er en udfordrende, udviklende, personligt givende og tryg arbejdsplads med et godt fysisk og psykisk arbejdsklima byggende på værdier som gensidig tillid, ansvarlighed, loyalitet, respekt og tolerance
Opgaverne løses i samarbejde med souschefen.